Bron: Spellenlab
Bij de voorbereiding wordt de doos open in het midden geplaatst; iedere spelers krijgt 4 handkaarten en nog een aantal gedekte kaarten (volgens het aantal spelers). Deze vormen het persoonlijke spookhuis. De overschot van deze kaarten worden in de doos gelegd en dienen als 'trekstapel' => ook crypte genoemd.
De actieve speler heeft keuze uit een aantal acties. Voor middernacht (dit is: er liggen nog kaarten in de 'crypte') kan hij een geestkaart of combinatie (= 2, 3 of 4 dezelfde kaarten) afleggen, een kaart uit de Crypte trekken en zijn 'geluk' beproeven (= kijken of hij deze juist kan afleggen) of alle kaarten van de 'begraafplaats' (= aflegstapel) nemen. Na middernacht, als er geen kaarten meer in de crypte liggen, kan hij: ook 1 of meerdere geesten afleggen, alle kaarten van de begraafplaats op handen nemen of 1 kaart uit zijn spookhuis op handen nemen (op voorwaarde dat hij geen kaarten meer in z'n handen heeft). Opgelet: bij het afleggen van geestkaarten is het belangrijk dat het cijfer op de kaart (of de optelsom van de combinatie) gelijk of hoger is dan de bovenste kaart op de begraafplaats. Is dit niet het geval, mag je de kaart(en) niet afleggen!.
Hiernaast zijn er nog een aantal 'speciale geestkaarten' die voor wat meer dynamiek in het spel (zouden moeten) zorgen.
Op het moment dat een speler geen kaarten meer in zijn spookhuis én handen heeft, is hij de winnaar van deze ronde. De anderen spelen verder tot er nog 1 speler geestkaarten overhoudt. Deze krijgt een Boe!-fiche. Het spel eindigt wanneer een speler zijn 2e Boe!-fiche ontvangt.
Ghooost! is enerzijds wel mooi en aantrekkelijk qua o.a. lay-out... anderzijds is het vooral een geluk spel dat heel snel gaat vervelen en waar je geen impact op hebt.
Voor ons heeft dit spel geen enkele meerwaarde!