Spelkoffer STEM bovenbouw lager en 1ste graad secundair

De aandacht voor STEM in het onderwijs is de laatste jaren enorm toegenomen, ook voor het basisonderwijs. Enerzijds is er de nood om bij kinderen een grotere interesse te wekken voor STEM gerelateerde richtingen. Anderzijds is het zeker ook de bedoeling dat kinderen bepaalde vaardigheden onder de knie krijgen. Om deze vaardigheden en competenties in te oefenen, nemen wij vanuit onze expertise bordspellen ter hand.

Spellenkoffer

Onderzoek

De aandacht voor STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics) is de laatste jaren enorm toegenomen, ook voor het onderwijs. Voor deze koffer selecteerden we spellen die kunnen ingezet worden in deze STEM-evolutie. Enerzijds kunnen we op die manier interesse wekken bij kinderen voor STEM-gerelateerde richtingen. Anderzijds kunnen ze toepasselijke vaardigheden onder de knie krijgen. We hebben vooral ingezet op probleemoplossend leren, vaardig en creatief onderzoeken, leren redeneren, motorische vaardigheden en open communiceren met passende ‘STEM-begrippen’. Samenwerken in teamverband en verschillende executieve functies komen ook aan bod in bepaalde spellen.

Op de spelfiches is telkens aangekruist welke aspecten en vaardigheden aan bod komen:

 

Onderzoekend,

Probleemoplossend &

Ontwerpend leren

 

Verwondering
Inhoudelijke input

 

Creatief denken

Initiatief nemen

 

Vragen stellen

Verzamelen

Engineering skills

 

Computational thinking

Logisch denken

Analyseren, plannen

 

Samenwerkend leren

Overleggen, concluderen

 

 

 

 

Persoonsgebonden vaardigheden

Zelfregulering
Keuzes maken

Omgaan met winst/verlies

Volgehouden aandacht

 

Cultuurgebonden vaardigheden

Motoriek
Werkgeheugen

Talige vaardigheden

 

 

Inhoud van de koffer

1 speler

Richtleeftijd

Circuit Maze

Think fun

8

Laser Maze Junior

Think fun

6

> 1 speler

 

 

Het verlaten station

White Goblins

10

Maze Racers

Foxmind

8

Ubongo – het duel

White Goblins

8

Railroad Ink – vuurrode versie

White Goblins

8

Junkart

Pretzel Games

8

Azul

Next Move

8

The Key – moord in de Oakdale Club

Haba

8

Brothers

Ankama

8

Manhattan

999 games

8

Fits

White Goblins

8

Space Builder

Djeco

8

Coöperatieve spellen

 

 

Narabi

White Goblins

10

Alien Café

Djeco

7

Prijs en uitlenen

In de koffer is ook een bundel terug te vinden met een spelfiche per spel en extra uitleg. 
De ontleenperiode is 1 maand.

Doelgroep: leerlingen uit het lager (bovenbouw) en eerste graad secundair.

 

Uilenen kan via mail: spellenlab@vives.be met vermelding van 

  • naam koffer
  • uitleenperiode
  • facturatiegegevens

De prijs voor het uitlenen bedraagt 55 euro excl. BTW + 50 euro waarborg.

Gerelateerde vormingen

feb
27
2025

Taal in een doosje (taalspellen in de kleuterklas)

09.30 - 12.30 u.
Kinderen ontwikkelen hun taal in interactie met anderen. Het is dus van groot belang dat kinderen in de kleuterklas veel gelegenheid krijgen tot luisteren, spreken, ervaringen uitwisselen en delen, om zo hun taalvaardigheid te vergroten. Tijdens deze sessie geven we een ruim overzicht van de betere actuele (taal)spellen die geschikt zijn voor kleuters. We schenken aandacht aan woordenschat, spreken en luisteren, ontluikende geletterdheid… Iedereen krijgt de kans om enkele van de spellen zelf uit te proberen. We staan ook stil bij de spellen die bruikbaar zijn om taal te oefenen bij anderstaligen. Op de eerste plaats leren we vooral om plezier te beleven aan taal en het spelen met taal.
Onderwijs
Zorgsector
mrt
27
2025

In verbinding gaan met spellen als hulpmiddel

09.30 - 12.30 u.
Wanneer we rond relaties willen werken bij kinderen, jongeren, volwassenen is het belangrijk om ‘in verbinding’ te treden met de andere(n). Heel dikwijls is dit zelfs het startpunt van waaruit we verder (kunnen) werken. Maar op welke manier kan je de verbinding aangaan?  Goedgekozen spellen kunnen hier een meerwaarde hebben. Tijdens het spelen van spellen zet je in op heel wat vaardigheden die de basis vormen voor een positieve, opbouwende en continue relatie. 
Onderwijs
Zorgsector
apr
03
2025

Snellerend of hoogbegaafd: de uitdaging zoeken in het spel

09.30 - 12.30 u.
Hoogbegaafdheid bestaat in veel verschillende vormen en gradaties. Hoogbegaafden zijn veranderaars en ontwikkelaars, ze lopen voor in hun ontwikkeling en hebben minder herhaling nodig.  Bij het gebruiken van bordspellen kunnen we intellectuele uitdagingen aanbieden die aansluiten bij de cognitieve behoeften van deze kinderen. Daarnaast bevorderen coöperatieve bordspellen sociale interactie en communicatievaardigheden.  En ten slotte helpen bordspellen bij het ontwikkelen van emotionele intelligentie en het leren omgaan met verlies en teleurstelling.
Onderwijs
Zorgsector
apr
25
2025

Het inzetten van spellen bij een autismevriendelijke begeleiding

09.30 - 16.00 u.
Met de AutismeCentraalMethodiek is er een heel bruikbare tool uitgewerkt om een autisme vriendelijke omgeving te creëren voor de mensen die we begeleiden, waarmee we werken…Voor deze 2daagse workshop nemen we dan ook heel graag de methodiek als uitgangspunt. Startend met de vraag: ‘Hoe kunnen we vanuit de AutismeCentraalMethodiek spellen inzetten als middel om personen met autisme te begeleiden?’ willen we handvaten aanreiken om hiermee aan de slag te gaan.Tijdens deze workshop komen de 6 categorieën van de methodiek aan bod. Telkens gaan we op zoek naar hoe deze categorieën kunnen bijdragen aan het inzetten, uitkiezen, aanpassen… van spellen bij mensen met autisme.Naast het meegeven van heel wat tips & tricks, nemen we uitvoerig de tijd om verschillende spellen uit te testen. Vanzelfsprekend focussen we ons op nieuwe spellen en linken we deze aan het oefenen van diverse vaardigheden.Kortom een speelse workshop met een goed onderbouwde achtergrond!                                                                                                   Deze workshop wordt georganiseerd door Autisme Centraal en gaat door in VIVES SpellenLab.                                                                                                                        
Onderwijs
Zorgsector

Play is the work of childhood.

Mr. Rogers