Spelkoffer STEM bovenbouw lager en 1ste graad secundair

De aandacht voor STEM in het onderwijs is de laatste jaren enorm toegenomen, ook voor het basisonderwijs. Enerzijds is er de nood om bij kinderen een grotere interesse te wekken voor STEM gerelateerde richtingen. Anderzijds is het zeker ook de bedoeling dat kinderen bepaalde vaardigheden onder de knie krijgen. Om deze vaardigheden en competenties in te oefenen, nemen wij vanuit onze expertise bordspellen ter hand.

Spellenkoffer

Onderzoek

De aandacht voor STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics) is de laatste jaren enorm toegenomen, ook voor het onderwijs. Voor deze koffer selecteerden we spellen die kunnen ingezet worden in deze STEM-evolutie. Enerzijds kunnen we op die manier interesse wekken bij kinderen voor STEM-gerelateerde richtingen. Anderzijds kunnen ze toepasselijke vaardigheden onder de knie krijgen. We hebben vooral ingezet op probleemoplossend leren, vaardig en creatief onderzoeken, leren redeneren, motorische vaardigheden en open communiceren met passende ‘STEM-begrippen’. Samenwerken in teamverband en verschillende executieve functies komen ook aan bod in bepaalde spellen.

Op de spelfiches is telkens aangekruist welke aspecten en vaardigheden aan bod komen:

 

Onderzoekend,

Probleemoplossend &

Ontwerpend leren

 

Verwondering
Inhoudelijke input

 

Creatief denken

Initiatief nemen

 

Vragen stellen

Verzamelen

Engineering skills

 

Computational thinking

Logisch denken

Analyseren, plannen

 

Samenwerkend leren

Overleggen, concluderen

 

 

 

 

Persoonsgebonden vaardigheden

Zelfregulering
Keuzes maken

Omgaan met winst/verlies

Volgehouden aandacht

 

Cultuurgebonden vaardigheden

Motoriek
Werkgeheugen

Talige vaardigheden

 

 

Inhoud van de koffer

1 speler

Richtleeftijd

Circuit Maze

Think fun

8

Laser Maze Junior

Think fun

6

> 1 speler

 

 

Het verlaten station

White Goblins

10

Maze Racers

Foxmind

8

Ubongo – het duel

White Goblins

8

Railroad Ink – vuurrode versie

White Goblins

8

Junkart

Pretzel Games

8

Azul

Next Move

8

The Key – moord in de Oakdale Club

Haba

8

Brothers

Ankama

8

Manhattan

999 games

8

Fits

White Goblins

8

Space Builder

Djeco

8

Coöperatieve spellen

 

 

Narabi

White Goblins

10

Alien Café

Djeco

7

Prijs en uitlenen

In de koffer is ook een bundel terug te vinden met een spelfiche per spel en extra uitleg. 
De ontleenperiode is 1 maand.
​Uitleenprijs: 45 euro exclusief BTW. Waarborg: 50 euro.

Doelgroep: leerlingen uit het lager en eerste graad secundair.

 

Uilenen kan via mail: spellenlab@vives.be met vermelding van 

  • naam koffer
  • uitleenperiode
  • facturatiegegevens

Gerelateerde vormingen

apr
25
2024

Executieve functies trainen met spellen. Focus op kleuters en onderbouw lagere school

09.30 - 12.30 u.
Executieve functies zijn verbonden met schoolprestaties, zoals lees- en rekenvaardigheden, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze spellenkoffer werd ontwikkeld om executieve functies bij leerlingen te versterken.Wanneer er sprake is van tekorten in EF, heeft dit invloed op vele aspecten van gedrag. Kinderen met executieve functieproblemen gaan vaak onderpresteren. Wanneer er sprake is van inhibitieproblemen, kan dit zich uiten in onder andere ongeremdheid en impulsiviteit, wat weer kan leiden tot onaangepast gedrag en/ of aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornissen – ADHD. Wanneer de mentale flexibiliteit onvoldoende ontwikkeld is, uit zich dit mogelijk in rigide, stereotiepe gedragingen en moeilijkheden in de regulatie en aanpassing van motorische handelingen. Deze kenmerken zijn onder andere terug te zien bij personen met een autismespectrumstoornis.  Kinderen met problemen bij het executief functioneren krijgen vaak onterecht labels opgeplakt. Wanneer we ons richten op het executief functioneren van kinderen, krijgen we meteen concrete interventiemogelijkheden. We zien op welke functie een kind uitvalt en kunnen deze gericht gaan trainen en versterken.  In deze vorming bekijken we kort de therorie rond executieve functies en gaan we daarna aan de slag met spellen.We voorzien coöperatieve spellen die het samenwerken verbeteren maar ook competitieve spellen en solitaire spellen die kinderen zelfstandig kunnen spelen. In deze workshop focussen we op het werken met kleuters en kinderen uit de onderbouw van de lagere school.
Onderwijs
Zorgsector
apr
26
2024

Het inzetten van spellen bij een autismevriendelijke begeleiding

09.30 - 16.00 u.
Met de AutismeCentraalMethodiek is er een heel bruikbare tool uitgewerkt om een autisme vriendelijke omgeving te creëren voor de mensen die we begeleiden, waarmee we werken…Voor deze 2daagse workshop nemen we dan ook heel graag de methodiek als uitgangspunt. Startend met de vraag: ‘Hoe kunnen we vanuit de AutismeCentraalMethodiek spellen inzetten als middel om personen met autisme te begeleiden?’ willen we handvaten aanreiken om hiermee aan de slag te gaan.Tijdens deze workshop komen de 6 categorieën van de methodiek aan bod. Telkens gaan we op zoek naar hoe deze categorieën kunnen bijdragen aan het inzetten, uitkiezen, aanpassen… van spellen bij mensen met autisme.Naast het meegeven van heel wat tips & tricks, nemen we uitvoerig de tijd om verschillende spellen uit te testen. Vanzelfsprekend focussen we ons op nieuwe spellen en linken we deze aan het oefenen van diverse vaardigheden.Kortom een speelse workshop met een goed onderbouwde achtergrond!                                                                                                   Deze workshop wordt georganiseerd door Autisme Centraal en gaat door in VIVES SpellenLab.                                                                                                                        
Onderwijs
Zorgsector
mei
16
2024

Probleemoplossend denken: logisch en wiskundig denken (kleuter/lager)

09.30 - 12.30 u.
Op de leeftijd van vier jaar komt het denken bij kinderen op kruissnelheid. Ze beginnen in dagelijkse situaties en met concreet materiaal vergelijkingen te maken en dingen te ordenen. Dit doen ze spontaan en al spelend. Het is dan ook belangrijk dat wij hen op tijd de nodige prikkels aanbieden. Spellen zijn hiervoor een ideaal medium. Tijdens het spelen van spellen kunnen we bij jonge kinderen allerlei 21e eeuwse vaardigheden ontwikkelen. Probleemoplossend denken is een complexe opdracht. Via spel creëren we een zinvolle context en verlagen we de complexiteit. Ze leren spelenderwijs om logisch, kritisch en creatief te denken. Daarnaast bekijken we in deze sessie ook solitaire denkspellen en spellen die focussen op voorbereidend rekenen. 
Onderwijs
mei
30
2024

Spellen gebruiken binnen HR en rekruteringsprocessen

09.30 - 12.30 u.
Hoe kan ik spel inzetten in HR – en rekruteringsprocessen? Wat is hiervan de meerwaarde? En hoe doe ik dit dan? Tijdens deze workshop verkennen we krachtige spellen die een meerwaarde kunnen bieden in het werken met mensen. Zo bekijken we hoe spel een troef kan zijn in het aanwerven van het juiste personeel, kan bijdragen tot rijkere evaluaties, maar ook beter inzicht geeft in de drijfveren van je medewerkers.  We geven jullie enkele concrete handvaten om met spel aan de slag te gaan binnen jouw organisatie en zo een verschil te kunnen maken op vlak van personeelsbeleid.
Andere

Play is the work of childhood.

Mr. Rogers