Spelkoffer STEM bovenbouw lager en 1ste graad secundair

De aandacht voor STEM in het onderwijs is de laatste jaren enorm toegenomen, ook voor het basisonderwijs. Enerzijds is er de nood om bij kinderen een grotere interesse te wekken voor STEM gerelateerde richtingen. Anderzijds is het zeker ook de bedoeling dat kinderen bepaalde vaardigheden onder de knie krijgen. Om deze vaardigheden en competenties in te oefenen, nemen wij vanuit onze expertise bordspellen ter hand.

Spellenkoffer

Onderzoek

De aandacht voor STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics) is de laatste jaren enorm toegenomen, ook voor het onderwijs. Voor deze koffer selecteerden we spellen die kunnen ingezet worden in deze STEM-evolutie. Enerzijds kunnen we op die manier interesse wekken bij kinderen voor STEM-gerelateerde richtingen. Anderzijds kunnen ze toepasselijke vaardigheden onder de knie krijgen. We hebben vooral ingezet op probleemoplossend leren, vaardig en creatief onderzoeken, leren redeneren, motorische vaardigheden en open communiceren met passende ‘STEM-begrippen’. Samenwerken in teamverband en verschillende executieve functies komen ook aan bod in bepaalde spellen.

Op de spelfiches is telkens aangekruist welke aspecten en vaardigheden aan bod komen:

 

Onderzoekend,

Probleemoplossend &

Ontwerpend leren

 

Verwondering
Inhoudelijke input

 

Creatief denken

Initiatief nemen

 

Vragen stellen

Verzamelen

Engineering skills

 

Computational thinking

Logisch denken

Analyseren, plannen

 

Samenwerkend leren

Overleggen, concluderen

 

 

 

 

Persoonsgebonden vaardigheden

Zelfregulering
Keuzes maken

Omgaan met winst/verlies

Volgehouden aandacht

 

Cultuurgebonden vaardigheden

Motoriek
Werkgeheugen

Talige vaardigheden

 

 

Inhoud van de koffer

1 speler

Richtleeftijd

Circuit Maze

Think fun

8

Laser Maze Junior

Think fun

6

> 1 speler

 

 

Het verlaten station

White Goblins

10

Maze Racers

Foxmind

8

Ubongo – het duel

White Goblins

8

Railroad Ink – vuurrode versie

White Goblins

8

Junkart

Pretzel Games

8

Azul

Next Move

8

The Key – moord in de Oakdale Club

Haba

8

Brothers

Ankama

8

Manhattan

999 games

8

Fits

White Goblins

8

Space Builder

Djeco

8

Coöperatieve spellen

 

 

Narabi

White Goblins

10

Alien Café

Djeco

7

Prijs en uitlenen

In de koffer is ook een bundel terug te vinden met een spelfiche per spel en extra uitleg. 
De ontleenperiode is 1 maand.
​Uitleenprijs: 45 euro exclusief BTW. Waarborg: 50 euro.

Doelgroep: leerlingen uit het lager en eerste graad secundair.

 

Uilenen kan via mail: spellenlab@vives.be met vermelding van 

  • naam koffer
  • uitleenperiode
  • facturatiegegevens

Gerelateerde vormingen

mei
16
2024

Probleemoplossend denken: logisch en wiskundig denken (kleuter/lager)

09.30 - 12.30 u.
Op de leeftijd van vier jaar komt het denken bij kinderen op kruissnelheid. Ze beginnen in dagelijkse situaties en met concreet materiaal vergelijkingen te maken en dingen te ordenen. Dit doen ze spontaan en al spelend. Het is dan ook belangrijk dat wij hen op tijd de nodige prikkels aanbieden. Spellen zijn hiervoor een ideaal medium. Tijdens het spelen van spellen kunnen we bij jonge kinderen allerlei 21e eeuwse vaardigheden ontwikkelen. Probleemoplossend denken is een complexe opdracht. Via spel creëren we een zinvolle context en verlagen we de complexiteit. Ze leren spelenderwijs om logisch, kritisch en creatief te denken. Daarnaast bekijken we in deze sessie ook solitaire denkspellen en spellen die focussen op voorbereidend rekenen. 
Onderwijs
okt
10
2024

Executieve functies trainen met spellen. Focus op kleuters en onderbouw lagere school

Inschrijven is voorlopig nog niet mogelijk.Executieve functies zijn denkproceseen. Ze zijn verbonden met schoolprestaties, zoals lees- en rekenvaardigheden, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Minder goed functionerende executieve functies zorgen vaak voor minder goede schoolprestaties.Executieve functies ontwikkelen nog gedurende de kindertijd en adolescentie. We kunnen de executieve functies ook stimuleren door ze te trainen.  In deze vorming bekijken we kort de theorie rond executieve functies en gaan we daarna aan de slag met spellen.We voorzien coöperatieve spellen die het samenwerken verbeteren maar ook competitieve spellen en solitaire spellen die kinderen zelfstandig kunnen spelen. In deze workshop focussen we op spellen voor kleuters en de onderbouw lagere school.
Onderwijs
Zorgsector
nov
28
2024

De Taalbox: taalspellen voor de lagere school en 1ste graad secundair onderwijs

09.30 - 12.30 u.
Spellen kunnen een grote meerwaarde hebben om taal (in al zijn facetten) te stimuleren. Hierbij denken we niet alleen aan typische taalspellen, maar ook aan spellen waarbij de communicatie gestimuleerd wordt zoals bijvoorbeeld het geval is bij coöperatieve spellen.In deze sessie geven we een ruim overzicht van het huidige aanbod aan creatieve taalspellen binnen de domeinen luisteren, spreken, schrijven en lezen. We loodsen jullie door de ongelooflijke verscheidenheid aan spelideeën.Iedereen krijgt de kans om enkele van de spellen zelf uit te proberen. Daarnaast geven we enkele concrete tips om taalspellen te gebruiken in de lessen Frans en Engels en om spellen te spelen met de hele klas.Naast taalspellen, bekijken we ook andere spellen, met een eenvoudige uitleg, die kunnen ingezet worden bij het aanleren van een andere taal. Bij alle spellen zoomen we in op de mogelijkheden om ze aan te passen aan de doelgroep.  Tijdens deze workshop worden een aantal heel bruikbare spellen voorgesteld en uitgeprobeerd.DoelgroepLeerkrachten lager onderwijsleerkrachten 1ste graad secundair onderwijs – Nederlands, Frans, EngelsDoelstellingen-       kennismaken met de didactische mogelijkheden van gezelschapsspellen-       reflecteren over die mogelijkheden in de klaspraktijk en linken aan het leerplan Nederlands-       bekijken van mogelijkheden om spellen aan te passen voor de lessen Frans en EngelsInhoudIn deze sessie geven we een ruim overzicht van het huidige aanbod aan creatieve taalspellen binnen de domeinen luisteren, spreken, schrijven en lezen. We loodsen jullie door de ongelooflijke verscheidenheid aan spelideeën.Iedereen krijgt de kans om enkele van de spellen zelf uit te proberen. Daarnaast geven we enkele concrete tips om taalspellen te gebruiken in de lessen Frans en Engels en om spellen te spelen met de hele klas. WerkvormenEen luister- en doesessie met actieve betrokkenheid van de deelnemers.Voorstellen, uitproberen en bespreken van een selectie gezelschapsspellen met een educatieve meerwaarde.
Onderwijs
dec
11
2024

Executieve functies trainen met spellen. Focus op kleuters en onderbouw lagere school

09.30 - 12.30 u.
Inschrijven is voorlopig nog niet mogelijk.Executieve functies zijn denkproceseen. Ze zijn verbonden met schoolprestaties, zoals lees- en rekenvaardigheden, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling.Minder goed functionerende executieve functies zorgen vaak voor minder goede schoolprestaties.Executieve functies ontwikkelen nog gedurende de kindertijd en adolescentie. We kunnen de executieve functies ook stimuleren door ze te trainen.  In deze vorming bekijken we kort de theorie rond executieve functies en gaan we daarna aan de slag met spellen.We voorzien coöperatieve spellen die het samenwerken verbeteren maar ook competitieve spellen en solitaire spellen die kinderen zelfstandig kunnen spelen. In deze workshop focussen we op spellen voor kleuters en de onderbouw lagere school.
Onderwijs
Zorgsector

Play is the work of childhood.

Mr. Rogers