okt
10
2024

Executieve functies trainen met spellen. Focus op kleuters en onderbouw lagere school

09.30 - 12.30 u.
Inschrijven is voorlopig nog niet mogelijk.Executieve functies zijn denkproceseen. Ze zijn verbonden met schoolprestaties, zoals lees- en rekenvaardigheden, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Minder goed functionerende executieve functies zorgen vaak voor minder goede schoolprestaties.Executieve functies ontwikkelen nog gedurende de kindertijd en adolescentie. We kunnen de executieve functies ook stimuleren door ze te trainen.  In deze vorming bekijken we kort de theorie rond executieve functies en gaan we daarna aan de slag met spellen.We voorzien coöperatieve spellen die het samenwerken verbeteren maar ook competitieve spellen en solitaire spellen die kinderen zelfstandig kunnen spelen. In deze workshop focussen we op spellen voor kleuters en de onderbouw lagere school.
Onderwijs
Zorgsector
nov
07
2024

Spellen in de ouderenzorg - algemeen

09.30 - 12.30 u.
Binnen de ouderenzorg kunnen spellen gebruikt worden als een aangename invulling van vrije momenten, activiteiten, tijdens therapeutische momenten. Maar spellen kunnen ook tal van vaardigheden op peil houden zoals sociale, emotionele, cognitieve en motorische vaardigheden... Goed gekozen spellen zijn m.a.w. ideale hulpmiddelen om de levenskwaliteit van onze ouderen zo optimaal mogelijk te houden.Thema’s die in deze vorming aanbod komen zijn: vrije tijd, reminiscentie, intergenerationeel, stimuleren vaardigheden, educatieve spellen...Tijdens deze vorming wordt tevens het abonnementssysteem ‘Ouderenzorg’ voorgesteld en is er de mogelijkheid om hiervoor in te schrijven.
Zorgsector
nov
14
2024

Spellen voor anderstaligen

09.30 - 12.30 u.
Spellen kunnen een grote meerwaarde hebben om (de Nederlandse) taal (in al zijn facetten) te stimuleren in het werken met anderstalige nieuwkomers. Hierbij denken we niet alleen aan typische taalspellen, maar ook aan spellen waarbij de communicatie gestimuleerd wordt zoals bijvoorbeeld het geval is bij coöperatieve spellen.Naast taalspellen, bekijken we ook andere spellen, met een eenvoudige uitleg, die kunnen ingezet worden. Bij alle spellen zoomen we in op de mogelijkheden om ze aan te passen aan de doelgroep. Ook de spelregels en de manieren om spellen uit te leggen worden bekeken. Tijdens deze workshop worden een aantal heel bruikbare spellen voorgesteld en uitgeprobeerd. 
Onderwijs
Zorgsector
nov
28
2024

Taal in een doosje (lagere school + eerste graad secundair)

09.30 - 12.30 u.
 Doelgroepleerkrachten 1ste graad secundair onderwijs – Nederlands, Frans, EngelsDoelstellingen-       kennismaken met de didactische mogelijkheden van gezelschapsspellen-       reflecteren over die mogelijkheden in de klaspraktijk en linken aan het leerplan Nederlands-       bekijken van mogelijkheden om spellen aan te passen voor de lessen Frans en EngelsInhoudIn deze sessie geven we een ruim overzicht van het huidige aanbod aan creatieve taalspellen binnen de domeinen luisteren, spreken, schrijven en lezen. We loodsen jullie door de ongelooflijke verscheidenheid aan spelideeën.Iedereen krijgt de kans om enkele van de spellen zelf uit te proberen. Daarnaast geven we enkele concrete tips om taalspellen te gebruiken in de lessen Frans en Engels en om spellen te spelen met de hele klas. WerkvormenEen luister- en doesessie met actieve betrokkenheid van de deelnemers.Voorstellen, uitproberen en bespreken van een selectie gezelschapsspellen met een educatievemeerwaarde.
Onderwijs