feb
27
2025

Taal in een doosje (taalspellen in de kleuterklas)

09.30 - 12.30 u.
Kinderen ontwikkelen hun taal in interactie met anderen. Het is dus van groot belang dat kinderen in de kleuterklas veel gelegenheid krijgen tot luisteren, spreken, ervaringen uitwisselen en delen, om zo hun taalvaardigheid te vergroten. Tijdens deze sessie geven we een ruim overzicht van de betere actuele (taal)spellen die geschikt zijn voor kleuters. We schenken aandacht aan woordenschat, spreken en luisteren, ontluikende geletterdheid… Iedereen krijgt de kans om enkele van de spellen zelf uit te proberen. We staan ook stil bij de spellen die bruikbaar zijn om taal te oefenen bij anderstaligen. Op de eerste plaats leren we vooral om plezier te beleven aan taal en het spelen met taal.
Onderwijs
Zorgsector
mrt
27
2025

In verbinding gaan met spellen als hulpmiddel

09.30 - 12.30 u.
Wanneer we rond relaties willen werken bij kinderen, jongeren, volwassenen is het belangrijk om ‘in verbinding’ te treden met de andere(n). Heel dikwijls is dit zelfs het startpunt van waaruit we verder (kunnen) werken. Maar op welke manier kan je de verbinding aangaan?  Goedgekozen spellen kunnen hier een meerwaarde hebben. Tijdens het spelen van spellen zet je in op heel wat vaardigheden die de basis vormen voor een positieve, opbouwende en continue relatie. 
Onderwijs
Zorgsector
apr
03
2025

Snellerend of hoogbegaafd: de uitdaging zoeken in het spel

09.30 - 12.30 u.
Hoogbegaafdheid bestaat in veel verschillende vormen en gradaties. Hoogbegaafden zijn veranderaars en ontwikkelaars, ze lopen voor in hun ontwikkeling en hebben minder herhaling nodig.  Bij het gebruiken van bordspellen kunnen we intellectuele uitdagingen aanbieden die aansluiten bij de cognitieve behoeften van deze kinderen. Daarnaast bevorderen coöperatieve bordspellen sociale interactie en communicatievaardigheden.  En ten slotte helpen bordspellen bij het ontwikkelen van emotionele intelligentie en het leren omgaan met verlies en teleurstelling.
Onderwijs
Zorgsector
apr
25
2025

Het inzetten van spellen bij een autismevriendelijke begeleiding

09.30 - 16.00 u.
Met de AutismeCentraalMethodiek is er een heel bruikbare tool uitgewerkt om een autisme vriendelijke omgeving te creëren voor de mensen die we begeleiden, waarmee we werken…Voor deze 2daagse workshop nemen we dan ook heel graag de methodiek als uitgangspunt. Startend met de vraag: ‘Hoe kunnen we vanuit de AutismeCentraalMethodiek spellen inzetten als middel om personen met autisme te begeleiden?’ willen we handvaten aanreiken om hiermee aan de slag te gaan.Tijdens deze workshop komen de 6 categorieën van de methodiek aan bod. Telkens gaan we op zoek naar hoe deze categorieën kunnen bijdragen aan het inzetten, uitkiezen, aanpassen… van spellen bij mensen met autisme.Naast het meegeven van heel wat tips & tricks, nemen we uitvoerig de tijd om verschillende spellen uit te testen. Vanzelfsprekend focussen we ons op nieuwe spellen en linken we deze aan het oefenen van diverse vaardigheden.Kortom een speelse workshop met een goed onderbouwde achtergrond!                                                                                                   Deze workshop wordt georganiseerd door Autisme Centraal en gaat door in VIVES SpellenLab.                                                                                                                        
Onderwijs
Zorgsector