feb
06
2025

Spellen in Team: van aanwerving tot verbinding

09.30 - 12.30 u.
 “Gelukkige werknemers worden gestimuleerd in autonoom handelen, ontwikkelen van hun competentie en samenwerken met anderen. Een positieve feedbackcultuur vormt de basis. Een gelukkig team geeft een goed gevoel, geeft de kans je op jouw manier te engageren en geeft mee richting en zin aan je leven.” (Leo Bormans - 2018)  Maar welke spellen kan ik inzetten tijdens een aanwervingsprocedure? Wat is hiervan de meerwaarde? Hoe doe ik dit dan? En… op welke manier kan je een groep, een team ertoe bewegen om in dezelfde richting te kijken, goed samen te werken én positief te communiceren met elkaar? 
Andere
feb
27
2025

Taal in een doosje (taalspellen in de kleuterklas)

09.30 - 12.30 u.
Kinderen ontwikkelen hun taal in interactie met anderen. Het is dus van groot belang dat kinderen in de kleuterklas veel gelegenheid krijgen tot luisteren, spreken, ervaringen uitwisselen en delen, om zo hun taalvaardigheid te vergroten. Tijdens deze sessie geven we een ruim overzicht van de betere actuele (taal)spellen die geschikt zijn voor kleuters. We schenken aandacht aan woordenschat, spreken en luisteren, ontluikende geletterdheid… Iedereen krijgt de kans om enkele van de spellen zelf uit te proberen. We staan ook stil bij de spellen die bruikbaar zijn om taal te oefenen bij anderstaligen. Op de eerste plaats leren we vooral om plezier te beleven aan taal en het spelen met taal.
Onderwijs
Zorgsector
mrt
27
2025

In verbinding gaan met spellen als hulpmiddel

09.30 - 12.30 u.
Wanneer we rond relaties willen werken bij kinderen, jongeren, volwassenen is het belangrijk om ‘in verbinding’ te treden met de andere(n). Heel dikwijls is dit zelfs het startpunt van waaruit we verder (kunnen) werken. Maar op welke manier kan je de verbinding aangaan?  Goedgekozen spellen kunnen hier een meerwaarde hebben. Tijdens het spelen van spellen zet je in op heel wat vaardigheden die de basis vormen voor een positieve, opbouwende en continue relatie. 
Onderwijs
Zorgsector
apr
03
2025

Snellerend of hoogbegaafd: de uitdaging zoeken in het spel

09.30 - 12.30 u.
Hoogbegaafdheid bestaat in veel verschillende vormen en gradaties. Hoogbegaafden zijn veranderaars en ontwikkelaars, ze lopen voor in hun ontwikkeling en hebben minder herhaling nodig.  Bij het gebruiken van bordspellen kunnen we intellectuele uitdagingen aanbieden die aansluiten bij de cognitieve behoeften van deze kinderen. Daarnaast bevorderen coöperatieve bordspellen sociale interactie en communicatievaardigheden.  En ten slotte helpen bordspellen bij het ontwikkelen van emotionele intelligentie en het leren omgaan met verlies en teleurstelling.
Onderwijs
Zorgsector