Ons aanbod

VIVES SpellenLab heeft een ruim aanbod aan activiteiten, zowel voor individuele geïnteresseerden als voor groepen, voor professionelen uit het onderwijs en de zorg en ook voor bedrijven.. Het volledige aanbod voor individuele inschrijvingen staat online. Ook voor teams zijn veel mogelijkheden. Zo kan elke workshop gecombineerd worden met een gidsbeurt door Brugge of een stadsspel. We kijken er van harte naar uit om jullie bij ons opnieuw te verwelkomen!

Aanbod voor professionelen uit de onderwijssector

Ben je zelf leerkracht, ondersteuner, zoco, directie, logopedist...? Dan kun je hier meer informatie terugvinden over ons aanbod voor het onderwijs.

Aanbod voor professionelen uit de zorgsector

Werk je als opvoeder, ondersteuner, gezinswerker, therapeut... in de zorgsector? Dan is dit aanbod misschien iets voor jou.

Aanbod voor bedrijven

Ook voor bedrijven hebben we een aantal workshops. Bekijk hier ons aanbod.

Aanbod voor leerlingen

Ook voor leerlingen is er een aanbod in het VIVES SpellenLab. Bekijk hier de mogelijkheden.

Vrije tijdsaanbod

Wil je meer te weten komen over het vrije tijdsaanbod, klik dan hier.

Deze staan voor de deur

feb
24
2022

Spellen in de OKAN-klas

09.30 - 12.30 u.
Spellen kunnen een grote meerwaarde hebben om (de Nederlandse) taal (in al zijn facetten) te stimuleren in het werken met anderstalige nieuwkomers. Hierbij denken we niet alleen aan typische taalspellen, maar ook aan spellen waarbij de communicatie gestimuleerd wordt zoals bijvoorbeeld het geval is bij coöperatieve spellen.Naast taalspellen, bekijken we ook andere spellen, met een eenvoudige uitleg, die kunnen ingezet worden. Bij alle spellen zoomen we in op de mogelijkheden om ze aan te passen aan de doelgroep. Ook de spelregels en de manieren om spellen uit te leggen worden bekeken. Tijdens deze workshop worden een aantal heel bruikbare spellen voorgesteld en uitgeprobeerd. 
Onderwijs
Zorgsector
mrt
24
2022

Executieve functies trainen met spellen. Focus op kleuters en lagere schoolkinderen

09.30 - 12.30 u.
Executieve functies zijn verbonden met schoolprestaties, zoals lees- en rekenvaardigheden, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze spellenkoffer werd ontwikkeld om executieve functies bij leerlingen te versterken.Wanneer er sprake is van tekorten in EF, heeft dit invloed op vele aspecten van gedrag. Kinderen met executieve functieproblemen gaan vaak onderpresteren. Wanneer er sprake is van inhibitieproblemen, kan dit zich uiten in onder andere ongeremdheid en impulsiviteit, wat weer kan leiden tot onaangepast gedrag en/ of aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornissen – ADHD. Wanneer de mentale flexibiliteit onvoldoende ontwikkeld is, uit zich dit mogelijk in rigide, stereotiepe gedragingen en moeilijkheden in de regulatie en aanpassing van motorische handelingen. Deze kenmerken zijn onder andere terug te zien bij personen met een autismespectrumstoornis.  Kinderen met problemen bij het executief functioneren krijgen vaak onterecht labels opgeplakt. Wanneer we ons richten op het executief functioneren van kinderen, krijgen we meteen concrete interventiemogelijkheden. We zien op welke functie een kind uitvalt en kunnen deze gericht gaan trainen en versterken.  In deze vorming bekijken we kort de therorie rond executieve functies. We gaan aan de slag met spellen.Heel wat spellen worden uitgeprobeerd. Deze vorming is dezelfde als de vorming die plaatsvond op 8/10/2021.
Onderwijs
Zorgsector
apr
01
2022

Sociale vaardigheden bij lagere schoolkinderen

09.30 - 12.30 u.
Overleggen, eerlijk spelen, samenwerken, luisteren naar elkaar, opkomen voor jezelf, omgaan met winnen/verliezen... zijn allemaal vaardigheden die wij van kinderen / jongeren verwachten... Maar wat als je merkt dat deze nog niet zo goed ontwikkeld zijn? Deze vaardigheden kun je oa. inoefenen met spel.
Onderwijs
Zorgsector
apr
28
2022

STEM oefenen met spel: kleuters en onderbouw lager

09.30 - 12.30 u.
In het STEM-onderwijs draait alles rond het onderzoekend leren, het experimenteren. Maar dit onderzoekend leren staat heel nauw in verband met het probleemoplossend en creatief leren. Waar ligt de grens? Via bordspellen leren kinderen redeneren en oplossingen bedenken om de probleemopstellingen op te lossen. Ze leren verschillende denkoperaties toepassen.Aan de hand van enkele spellen leren we kinderen hoe ze verschillende denkoperaties kunnen toepassen en worden ze zo gestimuleerd om denkproblemen op te lossen. Het is dan ook heel belangrijk dat kinderen op een leuke en speelse manier omgaan met probleemopstellingen en door ‘try and error” hun denkvermogen verder kunnen ontwikkelen. Zo kunnen ze later makkelijker zelfregulerend redeneren en dit toepassen in de dagdagelijkse realiteit.We schenken ook aandacht aan verschillende soorten denkspellen: solitaire, strategische en coöperatieve denkspellen. Je krijgt als leerkracht een breed gamma aan denkspellen voorgeschoteld zodat er binnen het vakgebied STEM creatief kan omgesprongen worden met ruimtelijke en andere problemen.
Onderwijs