Ons aanbod

VIVES SpellenLab heeft een ruim aanbod aan activiteiten, zowel voor individuele geïnteresseerden als voor groepen, voor professionelen uit het onderwijs en de zorg en ook voor bedrijven.. We kijken er van harte naar uit om jullie bij ons opnieuw te verwelkomen!

Boek nu je workshop voor academiejaar 2024-2025

De teamgerichte workshops van VIVES SpellenLab zijn erg populair...
zó populair dat alles voor dit academiejaar (t.e.m. juni 2024) volboekt is.

Je kan wel:

  • nog inschrijven voor het open aanbod/ individuele workshops (individueel inschrijven)
  • een teamgerichte workshop aanvragen voor volgende academiejaar (vanaf september 2024) 

Nieuwe data workshops open aanbod

Dit zijn de data voor de workshops van het open aanbod van academiejaar 2024-2025. Binnenkort bezorgen we meer informatie.

Inschrijven is nog niet mogelijk, de data kun je alvast in je agenda schrijven.

Aanbod voor professionelen uit de onderwijssector

Ben je zelf leerkracht, ondersteuner, zoco, directie, logopedist...? Dan kun je hier meer informatie terugvinden over ons aanbod voor het onderwijs.

Aanbod voor professionelen uit de zorgsector

Werk je als opvoeder, ondersteuner, gezinswerker, therapeut... in de zorgsector? Dan is dit aanbod misschien iets voor jou.

Aanbod voor bedrijven

Ook voor bedrijven hebben we een aantal workshops. Bekijk hier ons aanbod.

Aanbod voor Ouderenzorg

Werk je met ouderen? Dan vind je hier ons aanbod voor deze doelgroep terug.

Aanbod voor leerlingen

Ook voor leerlingen is er een aanbod in het VIVES SpellenLab. Bekijk hier de mogelijkheden.

Vrije tijdsaanbod

Wil je meer te weten komen over het vrije tijdsaanbod, klik dan hier.

Deze staan voor de deur

mei
16
2024

Probleemoplossend denken: logisch en wiskundig denken (kleuter/lager)

09.30 - 12.30 u.
Op de leeftijd van vier jaar komt het denken bij kinderen op kruissnelheid. Ze beginnen in dagelijkse situaties en met concreet materiaal vergelijkingen te maken en dingen te ordenen. Dit doen ze spontaan en al spelend. Het is dan ook belangrijk dat wij hen op tijd de nodige prikkels aanbieden. Spellen zijn hiervoor een ideaal medium. Tijdens het spelen van spellen kunnen we bij jonge kinderen allerlei 21e eeuwse vaardigheden ontwikkelen. Probleemoplossend denken is een complexe opdracht. Via spel creëren we een zinvolle context en verlagen we de complexiteit. Ze leren spelenderwijs om logisch, kritisch en creatief te denken. Daarnaast bekijken we in deze sessie ook solitaire denkspellen en spellen die focussen op voorbereidend rekenen. 
Onderwijs
okt
10
2024

Executieve functies trainen met spellen. Focus op kleuters en onderbouw lagere school

Inschrijven is voorlopig nog niet mogelijk.Executieve functies zijn denkproceseen. Ze zijn verbonden met schoolprestaties, zoals lees- en rekenvaardigheden, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Minder goed functionerende executieve functies zorgen vaak voor minder goede schoolprestaties.Executieve functies ontwikkelen nog gedurende de kindertijd en adolescentie. We kunnen de executieve functies ook stimuleren door ze te trainen.  In deze vorming bekijken we kort de theorie rond executieve functies en gaan we daarna aan de slag met spellen.We voorzien coöperatieve spellen die het samenwerken verbeteren maar ook competitieve spellen en solitaire spellen die kinderen zelfstandig kunnen spelen. In deze workshop focussen we op spellen voor kleuters en de onderbouw lagere school.
Onderwijs
Zorgsector
nov
28
2024

De Taalbox: taalspellen voor de lagere school en 1ste graad secundair onderwijs

09.30 - 12.30 u.
Spellen kunnen een grote meerwaarde hebben om taal (in al zijn facetten) te stimuleren. Hierbij denken we niet alleen aan typische taalspellen, maar ook aan spellen waarbij de communicatie gestimuleerd wordt zoals bijvoorbeeld het geval is bij coöperatieve spellen.In deze sessie geven we een ruim overzicht van het huidige aanbod aan creatieve taalspellen binnen de domeinen luisteren, spreken, schrijven en lezen. We loodsen jullie door de ongelooflijke verscheidenheid aan spelideeën.Iedereen krijgt de kans om enkele van de spellen zelf uit te proberen. Daarnaast geven we enkele concrete tips om taalspellen te gebruiken in de lessen Frans en Engels en om spellen te spelen met de hele klas.Naast taalspellen, bekijken we ook andere spellen, met een eenvoudige uitleg, die kunnen ingezet worden bij het aanleren van een andere taal. Bij alle spellen zoomen we in op de mogelijkheden om ze aan te passen aan de doelgroep.  Tijdens deze workshop worden een aantal heel bruikbare spellen voorgesteld en uitgeprobeerd.DoelgroepLeerkrachten lager onderwijsleerkrachten 1ste graad secundair onderwijs – Nederlands, Frans, EngelsDoelstellingen-       kennismaken met de didactische mogelijkheden van gezelschapsspellen-       reflecteren over die mogelijkheden in de klaspraktijk en linken aan het leerplan Nederlands-       bekijken van mogelijkheden om spellen aan te passen voor de lessen Frans en EngelsInhoudIn deze sessie geven we een ruim overzicht van het huidige aanbod aan creatieve taalspellen binnen de domeinen luisteren, spreken, schrijven en lezen. We loodsen jullie door de ongelooflijke verscheidenheid aan spelideeën.Iedereen krijgt de kans om enkele van de spellen zelf uit te proberen. Daarnaast geven we enkele concrete tips om taalspellen te gebruiken in de lessen Frans en Engels en om spellen te spelen met de hele klas. WerkvormenEen luister- en doesessie met actieve betrokkenheid van de deelnemers.Voorstellen, uitproberen en bespreken van een selectie gezelschapsspellen met een educatieve meerwaarde.
Onderwijs
dec
11
2024

Executieve functies trainen met spellen. Focus op kleuters en onderbouw lagere school

09.30 - 12.30 u.
Inschrijven is voorlopig nog niet mogelijk.Executieve functies zijn denkproceseen. Ze zijn verbonden met schoolprestaties, zoals lees- en rekenvaardigheden, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling.Minder goed functionerende executieve functies zorgen vaak voor minder goede schoolprestaties.Executieve functies ontwikkelen nog gedurende de kindertijd en adolescentie. We kunnen de executieve functies ook stimuleren door ze te trainen.  In deze vorming bekijken we kort de theorie rond executieve functies en gaan we daarna aan de slag met spellen.We voorzien coöperatieve spellen die het samenwerken verbeteren maar ook competitieve spellen en solitaire spellen die kinderen zelfstandig kunnen spelen. In deze workshop focussen we op spellen voor kleuters en de onderbouw lagere school.
Onderwijs
Zorgsector