Aanbod Onderwijs

Sinds 2000 verzorgt VIVES SpellenLab workshops voor leerkrachten, ondersteuners, zoco's en andere medewerkers uit het onderwijs. Het aanbod is groot. Er worden telkens een aantal workshops per jaar voorzien waarvoor je individueel kunt inschrijven. Daarnaast is er een groot aanbod aan teamgerichte workshops.

Individuele workshops

Vanaf september vliegen we er weer in! Alle individuele workshops staan online.

De kostprijs voor een workshop van een halve dag bedraagt 55 euro (tenzij anders vermeld).
Alle workshops gaan steeds door in VIVES SpellenLab in Campus VIVES Brugge, Xaverianenstraat 10, 8200 Brugge.

Klik door op één van onderstaande blokken om meer informatie te krijgen over een workshop.

sep
22
2022

Taalspellen in de kleuterklas

09.30 - 12.30 u.
Kinderen ontwikkelen hun taal in interactie met anderen. Het is dus van groot belang dat kinderen in de kleuterklas veel gelegenheid krijgen tot luisteren, spreken, ervaringen uitwisselen en delen, om zo hun taalvaardigheid te vergroten. Tijdens deze sessie geven we een ruim overzicht van de betere actuele (taal)spellen die geschikt zijn voor kleuters. We schenken aandacht aan woordenschat, spreken en luisteren, ontluikende geletterdheid… Iedereen krijgt de kans om enkele van de spellen zelf uit te proberen. We staan ook stil bij de spellen die bruikbaar zijn om taal te oefenen bij anderstaligen. Op de eerste plaats leren we vooral om plezier te beleven aan taal en het spelen met taal.
Onderwijs
Zorgsector
okt
27
2022

Executieve functies trainen met spellen. Focus op kleuters en lagere schoolkinderen

09.30 - 12.30 u.
Executieve functies zijn verbonden met schoolprestaties, zoals lees- en rekenvaardigheden, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze spellenkoffer werd ontwikkeld om executieve functies bij leerlingen te versterken.Wanneer er sprake is van tekorten in EF, heeft dit invloed op vele aspecten van gedrag. Kinderen met executieve functieproblemen gaan vaak onderpresteren. Wanneer er sprake is van inhibitieproblemen, kan dit zich uiten in onder andere ongeremdheid en impulsiviteit, wat weer kan leiden tot onaangepast gedrag en/ of aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornissen – ADHD. Wanneer de mentale flexibiliteit onvoldoende ontwikkeld is, uit zich dit mogelijk in rigide, stereotiepe gedragingen en moeilijkheden in de regulatie en aanpassing van motorische handelingen. Deze kenmerken zijn onder andere terug te zien bij personen met een autismespectrumstoornis.  Kinderen met problemen bij het executief functioneren krijgen vaak onterecht labels opgeplakt. Wanneer we ons richten op het executief functioneren van kinderen, krijgen we meteen concrete interventiemogelijkheden. We zien op welke functie een kind uitvalt en kunnen deze gericht gaan trainen en versterken.  In deze vorming bekijken we kort de therorie rond executieve functies en gaan we daarna aan de slag met spellen.We voorzien coöperatieve spellen die het samenwerken verbeteren maar ook competitieve spellen en solitaire spellen die kinderen zelfstandig kunnen spelen. Er zal een specifiek aanbod zijn al naargelang jouw voorkeur gaat naar spellen voor kleuterleeftijd of voor lagere schoolleeftijd.
Onderwijs
Zorgsector
nov
17
2022

Gerekend en gemeten: wiskundespellen voor het basisonderwijs

09.30 - 12.30 u.
De leerstof wiskunde kan op heel veel manieren ingeoefend worden. De allerleukste manier om wiskunde in te oefenen is … via spelletjes. Het Spellenarchief bevat een heel ruime collectie spellen (meer dan duizend) die uitstekend passen binnen het leerplan wiskunde van de lagere school. Deze spellen werden uitvoerig onderzocht en gelinkt aan het leerplan.Tijdens deze sessie worden de beste spellen en spelsystemen rond de verschillende domeinen wiskunde toegelicht. Je krijgt de gelegenheid om de spellen te ontdekken en uit te proberen.
Onderwijs
feb
16
2023

Spellen in de OKAN-klas

09.30 - 12.30 u.
Spellen kunnen een grote meerwaarde hebben om (de Nederlandse) taal (in al zijn facetten) te stimuleren in het werken met anderstalige nieuwkomers. Hierbij denken we niet alleen aan typische taalspellen, maar ook aan spellen waarbij de communicatie gestimuleerd wordt zoals bijvoorbeeld het geval is bij coöperatieve spellen.Naast taalspellen, bekijken we ook andere spellen, met een eenvoudige uitleg, die kunnen ingezet worden. Bij alle spellen zoomen we in op de mogelijkheden om ze aan te passen aan de doelgroep. Ook de spelregels en de manieren om spellen uit te leggen worden bekeken. Tijdens deze workshop worden een aantal heel bruikbare spellen voorgesteld en uitgeprobeerd. 
Onderwijs
Zorgsector
mrt
16
2023

Executieve functies trainen met spellen. Focus op jongeren

09.30 - 12.30 u.
Executieve functies zijn verbonden met schoolprestaties, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Wanneer er sprake is van tekorten in EF, heeft dit invloed op vele aspecten van gedrag. Jongeren met executieve functieproblemen gaan vaak onderpresteren. Wanneer er sprake is van inhibitieproblemen, kan dit zich uiten in onder andere ongeremdheid en impulsiviteit, wat weer kan leiden tot onaangepast gedrag en/ of aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornissen – ADHD. Wanneer de mentale flexibiliteit onvoldoende ontwikkeld is, uit zich dit mogelijk in rigide, stereotiepe gedragingen en moeilijkheden in de regulatie en aanpassing van motorische handelingen. Deze kenmerken zien we onder andere bij personen met een autismespectrumstoornis. Jongeren met problemen bij het executief functioneren krijgen vaak onterecht labels opgeplakt. Wanneer we ons richten op het executief functioneren van jongeren, krijgen we meteen concrete interventiemogelijkheden. We zien op welke functie een jongere uitvalt en kunnen deze gericht gaan trainen en versterken.  In deze vorming bekijken we kort de therorie rond executieve functies en gaan we daarna aan de slag met spellen.We voorzien coöperatieve spellen die het samenwerken verbeteren maar ook competitieve spellen en solitaire spellen die jongeren zelfstandig kunnen spelen. 
Onderwijs
Zorgsector
mei
04
2023

Logisch denken en wiskundespellen in de kleuterklas

09.30 - 12.30 u.
Op de leeftijd van vier jaar komt het logisch denken bij kinderen op kruissnelheid. Ze beginnen in dagelijkse situaties en met concreet materiaal vergelijkingen te maken en dingen te ordenen. Dit doen ze spontaan en al spelend. Het is dan ook belangrijk dat wij hen de nodige prikkels aanbieden. Spellen zijn hiervoor een ideaal medium. Tijdens deze sessie bieden we een heleboel ideetjes aan om meteen aan de slag te gaan. We bekijken onder andere solitaire denkspellen en spellen die focussen op voorbereidend rekenen en logisch redeneren.  
Onderwijs
jun
08
2023

STEM oefenen met spel: lager onderwijs

09.30 - 12.30 u.
In het STEM-onderwijs draait alles rond het onderzoekend leren, het experimenteren. Maar dit onderzoekend leren staat heel nauw in verband met het probleemoplossend en creatief leren. Waar ligt de grens? Via bordspellen leren kinderen redeneren en oplossingen bedenken om de probleemopstellingen op te lossen. Ze leren verschillende denkoperaties toepassen.Aan de hand van enkele spellen leren we kinderen hoe ze verschillende denkoperaties kunnen toepassen en worden ze zo gestimuleerd om denkproblemen op te lossen. Het is dan ook heel belangrijk dat kinderen op een leuke en speelse manier omgaan met probleemopstellingen en door ‘try and error” hun denkvermogen verder kunnen ontwikkelen. Zo kunnen ze later makkelijker zelfregulerend redeneren en dit toepassen in de dagdagelijkse realiteit.We schenken ook aandacht aan verschillende soorten denkspellen: solitaire, strategische en coöperatieve denkspellen. Je krijgt als leerkracht een breed gamma aan denkspellen voorgeschoteld zodat er binnen het vakgebied STEM creatief kan omgesprongen worden met ruimtelijke en andere problemen. 
Onderwijs

Teamgerichte workshops

VIVES SpellenLab verzorgt ook jouw teamgerichte workshop of pedagogische studiedag. We werken een halve of hele dag rond spel in al zijn facetten. Het onderwerp van de workshop bepaalt u zelf. Tijdens de workshops worden tal van spellen uitlegd en uitgeprobeerd. We tonen u de recentste spellen, maar geven ook tips van hoe u spellen kunt spelen of aanpassen voor een hele klas.

We hebben heel wat verschillende onderwerpen die we kunnen aanbieden. Vindt u toch niet onmiddelijk wat u zoekt, dan kunt u ons contacteren. We stellen voor u dan graag een workshop op maat samen.

Alle workshops gaan steeds door in het SpellenLab te Brugge. Indien u toch liever een workshop ter plaatse wenst, kunnen we dit bekijken, maar niet garanderen. In het SpellenLab hebben we immers onze volledige collectie te beschikking. Deze plek inspireert ook de deelnemers, wat we graag willen aanbevelen.

Mogelijke onderwerpen teamgerichte vormingen

  • Taal in een doosje: de leukste taalspellen (mogelijk voor kleuter - lager - eerste graad secundair)
  • Gerekend en gemeten: wiskundespellen in de klas (lager)
  • Logischewijs in de kleuterklas: logisch denken en wiskundespellen (kleuter)
  • STEM oefenen met spel (kleuter - lager - 1ste graad secundair)
  • Sociaal-emotionele vaardigheden oefenen met spel
  • De beste kleuterspellen
  • Spellen in de ondersteuning
  • De beste spellen voor de klas: overzicht van goede actuele spellen en spelconcepten voor taal, rekenen, sociale vaardigheden en wero
  • Werken aan executieve functies (kleuter - lager)
  • Differentiatie met spellen
  • Spellen voor anderstaligen
  • Coöperatieve spellen
  • Buitengespeeld: de leukste buitenspellen

Workshops en pakketten

Wenst u met het voltallige team een workshop te volgen? Hier zijn de verschillende mogelijkheden:

  • Workshop van halve dag in het SpellenLab
    • tot 24 deelnemers: 1 medewerker
    • van 25-50 deelnemers: 2 medewerkers
    • syllabus, koffie, thee en frisdrank inbegrepen

  • Workshop van volledige dag in het SpellenLab
    • tot 24 deelnemers: 1 medewerker
    • van 25-50 deelnemers: 2 medewerkers
    • syllabus, koffie, thee en frisdrank inbegrepen
    • Broodjesmaaltijd inbegrepen

  • Workshop van halve dag in SpellenLab + rondleiding van 2 uur in Brugge met KrisKras
    • max. 24 deelnemers
    • syllabus, koffie, thee en frisdrank inbegrepen in de voormiddag
    • Broodjesmaaltijd op aanvraag, maar er kan ook een rastaurantbezoek aan gekoppeld worden. 

  • Workshop voor kleine groepen tot 10 personen
    • 1 uur uitleg + zelfstandig spellen inkijken
    • syllabus inbegrepen