Bron: Spellenlab
Een gezelschapsspel uitgegeven door AbacusSpiele waar 2-6 spelers vanaf 8+ in een klein uurtje een landschap met tegels vormen.
Doel is om de meeste zegepunten te verzamelen.
Van de 5 type landschappen zijn er telkens 16 tegels. Daarnaast zijn er 10 “helper” tegels die telkens 2 types landschappen vertegenwoordigen. Alle tegels worden goed geschud en komen in een algemene voorraad op tafel te liggen.
Bij de start van het spel komt er midden van de tafel een starttegel te liggen waarop 4 wegen staan afgebeeld die elk naar een zijde van deze tegel lopen. Tevens is er in één van de hoeken een wapenschild afgebeeld. Alle landschapstegels die aangelegd worden hebben eveneens zo’n schildje en moeten in dezelfde richting als de starttegel geplaatst worden. Een tweede voorwaarde is dat bij het aanleggen de wegen afgebeeld op de tegels nooit mogen onderbroken worden.
Iedere speler neemt verdekt 3 tegels die hij voor de anderen geheim houdt.
Beginnend bij de startspeler en verder in wijzerzin legt men 1 tegel uit zijn hand af.
Betreft het een landschapstegel dan breidt men de camarque uit en scoort men punten.
De geplaatste tegel die grenst aan eerder geplaatste tegels van het zelfde type landschap scoort evenveel punten als het aantal tegels waaruit dit landschap bestaat inclusief de geplaatste tegel. Vervolgens kijkt men hoeveel zijden van de geplaatste tegel grenzen aan eerder geplaatste tegels. Vermenigvuldig het aantal punten met het aantal verbonden zijden en noteer dit op je persoonlijk telraam.
Vervolgens vult men zijn hand terug aan tot 3 tegels.
Nu mogen alle andere spelers één “helper” tegel van hetzelfde type landschap uit de hand voor zich leggen. Hiermee scoren ze hetzelfde aantal punten als de speler die de landschapstegel heeft geplaatst. Spelers die een “helper” tegel hebben gespeeld vullen hun hand NIET aan. Pas wanneer ze zelf terug aan beurt komen legt men de “helper” tegel af en vult men zijn hand aan waarmee de beurt ook eindigt.
Ben je aan beurt dan kan je ook beslissen om een “helper” tegel uit te spelen die je 10 punten oplevert.
In het uitzonderlijk geval dat men niet in staat is om een tegel te plaatsen op een reglementaire manier dan kan men gebruik maken van één van de hulptegels die voor iedereen ter beschikking liggen.
Wanneer de laatste tegel is genomen speelt men verder tot alle tegels zijn gespeeld en daarmee eindigt ook het spel. Wie de meeste punten heeft verzameld is de winnaar en geval van gelijkheid deelt men de overwinning.
Heel eenvoudige spelregels, stevige kartonnen tegels met mooi artwork maken van dit spel een leuk familiespel zonder veel hoofdbrekens. Iedere speler heeft zijn persoonlijk telraam dat verdeeld is in drie kolommen (eenheden, tientallen en honderdtallen) waarmee men zijn score kan bijhouden. Opvallend dat sommigen daar heel wat problemen mee hadden. Is dit de reden dat er in de spelregels verschillende voorbeelden staan hoe men de score moet bijhouden?
Wij vinden net het feit dat spelers aangemoedigd worden om te 'hoofdrekenen' een heel interessant gegeven.
Leuk is dat men dit met 6 kan spelen en de tijdsduur beperkt is.
Dit verdient in zijn genre een dikke 3 hartjes.