Pirates Island 2019

Uitgever:
Auteur:
Land van oorsprong:
Beschikbare talen:
Herkomst:
aankoop VIVES
Bron:
Een magnetische pion, de piraat, wordt verplaatst naar een eiland maar onderweg graait die munten of voorwerpen uit de zee. Uiteraard zie je niet wat je meebrengt naar het eiland. Een leuk 'geluksspel' voor kleuters.

Omschrijving

Bron: Spellenlab
Een heel leuk thema voor kinderen: piraten die goudstukken verzamelen. Magnetische munten liggen verstopt op het spelbord, de bodem van de zee. Met een houten piraat kunnen die opgevist worden. Wie het eerst drie gouden munten verzamelt in zijn schatkist, wint het spel.
Op het speelbord staan verschillende soorten vissen getekend, goed gevonden want dit zijn aanduidingen voor de te volgen weg van de piraat.
Om de beurt neem je een routekaart, je zet de piraat op de zeester die je ziet op de kaart, en je volgt de route langs de vissen tot aan het eiland. Als je geluk hebt, blijft er een goudstuk hangen aan je piraat. De routekaarten, met de vissen als leidraad, zijn een leuke eerste ervaring met ruimtelijk denken. Tussen de gouden munten zitten ook nog twee speciale munten met een extra actie.

Bij het klaarzetten van het spel botsten wij op een klein probleempje: de bovenste kartonnen plaat, waarop de vissen getekend staan, juist positioneren lijkt ons moeilijk haalbaar voor kinderen, een beetje hulp van de begeleider is nodig. Toch speelt dit spel vlot, is het gepast voor de aangeduide doelgroep en is het echt wel leuk om te spelen.

Testgroepen:
- eerste kleuter: de sterkste kleuters konden dit. Voor de jongere kleuters was dit nog moeilijk.
- 2de kleuter: zeer graag gespeeld. Leuke verrassing dat de munt aan de boot hangt. Sommige kleuters tillen steeds de boot op. Goede oefening voor de lateralisatie: wisselen van hand
- goed om eerst de weg met de vinger te tonen
- De munten in de schatkist schuiven eraf.
- Spelbord ziet wel een beetje af: kleur gaat een beetje af
- topspel: motoriek, ruimtelijk inzicht wordt geoefend
- de doos moet op de tafel blijven, anders gaan de munten naar één kant.

Met peuters lukte het heel begeleid, en ze bleven het vasthouden
Tweede kleuter: 10/10, zelfstandig gespeeld, thema spreekt aan
Heeeel tof!
Magneten pakken niet altijd
Aantal spelers 1-4 spelers
Speelduur 16' tot 45'
Leeftijdscategorie Kleuters
Moeilijkheidsgraad heel simpel
Pirates Island