Bron: Spellenlab
Reus Rom is onderweg naar het kabouterdorp. Hij heeft honger en wil al het eten van de kabouters opeten. Maar dat is buiten kabouter Pim gerekend. Hij loopt heel snel kabouterland (het spelbord) rond. Door allerlei taalopdrachtjes te doen, zorgen de spelers ervoor dat reus Rom het dorp niet inkomt.
Dit spel oefent op rijmen, letterherkenning, woordenrijtjes lezen, begrijpend lezen... en kan op 4 verschillende niveaus gespeeld worden. De vrolijke lay-out en de speelse opdrachten zorgen ervoor dat het spel leuk wordt en de kinderen zo niet het gevoel hebben dat ze aan het leren zijn. Het spel is aangeraden voor kleuters van de derde kleuterklas tot kinderen in (begin) tweede leerjaar.
Info van de uitgever:
- Het spel bestaat uit een spelbord, een spelfiche met spelregels aangepast voor kinderen, het verhaal in stripvorm, 200 opdrachtkaarten, letterkaartjes, reuzenpion en kabouterpion en een beknopte, overzichtelijke handleiding. In de handleiding vind je het voorleesverhaal Daar is reus Rom!, de spelregels, het speloverzicht per niveau met duidelijke voorbeelden, de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
- Daar is reus Rom! kan op 4 verschillende niveaus gespeeld worden afhankelijk van het niveau van elk kind. De opdrachtkaarten hebben een duidelijke niveaudifferentiatie, waardoor coöperatief samenspelen mogelijk wordt: van beginnende geletterdheid tot aanvankelijk lezen op AVI E3. U kan het speloverzicht per niveau hier bekijken.
kleuterniveau: beginnende geletterdheid
basisniveau 1: aanvankelijk lezen op AVI-start
basisniveau 2: aanvankelijk lezen op AVI-M3
basisniveau 3: (aanvankelijk) lezen op AVI-E3
Info van de contactscholen:
- Het spel is een succes in de klas! De kinderen vonden het heel leuk.
- Super spel: goed dat je het op zoveel verschillende niveaus kan spelen.
- Het is gevarieerd, er zitten veel verschillende opdrachten in. Het spel biedt veel mogelijkheden.
- Je kan het spel op verschillende niveaus spelen en dat allemaal tegelijkertijd.
- Er is wel steeds begeleiding nodig bij dit spel.
- In onze school konden leerlingen van het eerste lj het spel zelfstandig spelen. Ook kinderen van de 3de kleuterklas en 1ste lj speelden het samen. Er was telkens 1 leerling bij die de opdracht kon lezen. Enkel het 3de kleuter speelde het onder begeleiding.
- Je hebt even tijd nodig om al het materiaal op voorhand klaar te zetten.
- De reus verliest niet snel: de dreiging is niet zo groot.
- De patronen op 1 soort kaart zijn te klein getekend. De andere kaarten zijn mooi en duidelijk.
- Wat jammer dat we het spel niet langer konden houden, de kinderen vonden het erg leuk!
- Het spel is ideaal om met anderstaligen te spelen, er komt veel woordenschat aan bod.