Mogel Motte: Schummeln erlaubt (Valse Motten) 2012

Categorie:
Land van oorsprong:
Beschikbare talen:
Richtprijs:
€ 8
Bron:
Speel als eerste al je handkaarten uit! Hierbij is het zelfs toegestaan om kaarten te laten verdwijnen... maar zorg er voor dat je niet betrapt wordt!! Subtiel vals spelen is dus de boodschap!

Omschrijving

Bron: Spellenlab
De startspeler legt de ‘Bewakingskeverkaart’ voor zich neer en geeft alle spelers (inclusief zichzelf) 8 kaarten. De overige kaarten vormen de trekstapel. Tevens wordt er 1 kaart open gelegd (aflegstapel).
Om beurt leggen de spelers 1 kaart op de aflegstapel waarvan de waarde 1 hoger of lager MOET zijn dan de vorige kaart (uitzonderingen: op een kaart ‘1’ leg je een kaart 2 of 5; op een kaart ‘5’ leg je een 1 of 4). Kan je geen kaart spelen, trek je een nieuwe kaart van de trekstapel.
Tijdens het spel mag je dus kaarten laten verdwijnen MAAR:
• Je hand met de kaarten MOET altijd boven tafel
• Je mag maar 1 kaart per keer wegmoffelen
• Als er een speler betrapt is, ligt het spel stil => dan mogen er GEEN kaarten verdwijnen!
• Je laatste kaart mag je niet wegmoffelen.
De speler met de ‘Bewakingskeverkaart’ speelt gewoon mee, maar mag GEEN kaarten wegmoffelen. Hij kan wel andere spelers betrappen. Wordt er een speler betrapt, dan ligt het spel even stil:
• Terecht beschuldigd: de speler neemt de kaart terug op handen + krijgt een kaart van de bewakingskever EN wordt nu zelf de bewakingskever.
• Vals beschuldigd: de bewakingskever trekt een kaart van de trekstapel.
‘DE vals spelende mot’: deze kaart mag je NIET afleggen of weggeven; je moet deze dus laten verdwijnen! (uitgezonderd de bewakingskever).
Actiekaarten:
• Spin: na het uitspelen van de spin, mag je direct één van je kaarten aan een andere speler geven.
• Mug: alle andere spelers leggen hun hand op de mug-kaart. De traagste speler krijgt een kaart van de mug-speler.
• Kakkerlak: alle andere spelers leggen op de kakkerlak een kaart met dezelfde waarde. De snelste speler mag zijn kaart laten liggen.
• Mier: iedere andere speler trekt nu een kaart van de trekstapel.
De ronde is voorbij vanaf een speler al zijn handkaarten kwijtraakte. De andere spelers tellen nu hun overige handkaarten en krijgen minpunten (1 per cijferkaart; 5 per actiekaart; 10 per vals spelende mot).
Het spel duurt het aantal ronden volgens het aantal spelers. De speler met de minste minpunten wint het spel.
‘Valse Motten’ is anders dan de andere spellen… een spel waarbij je MOET vals spelen?!!
Het spel is eenvoudig aan te leren; echter niet iedereen vindt het gemakkelijk om ongezien kaarten te laten verdwijnen. Wat wel opvalt is dat de ‘techniek’ van het vals spelen door heel wat spelers uiterst vlot aangeleerd wordt.
Niettegenstaande ‘Valse Motten’ nu en dan wat chaotisch verloopt, is het een heel leuk en bij momenten hilarisch spel. Ideaal als opwarmer of afsluiter van een spellenavond.
Mensen uit de hulpverlening of onderwijs kunnen dit spelletje aanwenden voor het trainen van de executieve functie: Inhibitie (uitstellen van reacties, dingen verzwijgen,…).
Dit spel werd uitgebracht onder dezelfde vormgeving als Kakkerlakkenpoker en kakkerlakkensalade. De kaarten kregen dezelfde soort illustraties. Waar bij alle spellen aan spelers wordt geleerd om zo eerlijk mogelijk te spelen, gaat men hier lijnrecht tegenin. Wie als eerste zijn kaarten kwijt kan raken d.m.v. vals spelen en bedriegen, wint dit spel. De spelers moeten er natuurlijk voor opletten om niet gesnapt te worden.
Aantal spelers 3-5 spelers
Speelduur 16' tot 45'
Leeftijdscategorie Vanaf 5 à 8j
Moeilijkheidsgraad moeilijker
Mogel Motte: Schummeln erlaubt (Valse Motten)